top of page
חיפוש
תמונת הסופר/תMoran Levi מורן לוי

איך להרוויח מכל נסיעה בכביש 6?

בשנים האחרונות חברות הפיננסים הגדולות גילו דרכים נוספות להשיג תשואה ללקוחות. איך זה קשור לפקקים בכביש 6 ולצריכת החשמל שלנו?


חברות הביטוח הגדולות ובתי ההשקעות מנהלים בערך כ-2 טריליון שקל. גופים אלו עסוקים באופן

מתמיד בהשקעה של כסף על מנת להוציא תשואה עודפת לנו הלקוחות. החברות האלו משקיעות במניות, אגרות חוב, אופציות ועוד. ככל שכמות הכסף שהן מנהלות גדל בכל שנה הן נתקלות בבעיה שקשה מאד למצוא הזדמנויות טובות בשוק ההון. השוק בישראל קטן יחסית ובשווקי העולם קשה להתחרות מול גופים פיננסים ענקיים. בנוסף, העליות והירידות בשוק מרתיעות חלק מהלקוחות שמחפשים בעיקר יציבות לצד התשואה. ולכן, ככל שעובר הזמן החברות האלו הבינו כי על מנת לייצר רווחים ללקוחות עליהן למצוא אפיקים נוספים להשקעה.



מה זה נכסים בלתי סחירים?

נכסים בלתי סחירים הם כל מיני אפיקי השקעה שהחברות משקיעות בהם בכל מיני שיטות וצורות אבל הנכסים האלה לא נזילים. לדוגמא, אם קניתי מניה של חברת "טבע" והמניה עולה אני יכול לקנות אותה בלחיצת כפתור. מצד שני, אם היא יורדת אני יכול למכור אותה מיד בלחיצת כפתור נוספת. קניון כדוגמת "קניון ארנה" בהרצליה לעומת זאת, אני לא יכול למכור מהיום למחר. הקניה היא עסקה מורכבת וארוכה וכך גם המכירה אולם התשואה בהתאם.


הדרך הטובה ביותר להיחשף לנכסים האלה היא דרך פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח. בעוד שקרנות נאמנות מוגבלות בהשקעה רק למניות, אגרות חוב אופציות וכו.. פוליסות ההשקעה מנוהלות לטווח ארוך יותר במסגרת ביטוח המנהלים ולכן מחזיקות כמות גדולה של השקעות אלטרנטיביות.

היתרון המשמעותי של השקעה בנכסים מסוג זה שהם עוגנים בזמן ירידות והרווח עליהם גבוה יחסית. לדוגמא: הראל וחברות ביטוח נוספות משקיעות בבניה של כביש 6. בתמורה, הן מקבלות אחוזים מההכנסות של החברה שמתפעלת את הכביש. במקרה של ירידות חדות בבורסה כמעט ולא תרד התנועה בכביש 6 ולכן ההכנסות לא יפגעו. לעומת זאת, מרבית המניות כן. דוגמא נוספת לנכס כזה הוא תחנת כוח סולארית. גם אם מחר הבורסה תרד בחדות חברת החשמל תמשיך לקנות חשמל במחיר המוסכם .

מצד שני, הנכסים האלה אינם מוגנים מירידות באופן מוחלט. נחזור לדוגמא של כביש 6. בעת הסגרים של הקורונה הייתה ירידה משמעותית בנסיעה של כביש 6 ולכן ההכנסות נפגעו. אבל, בראיה של ה20 שנה האחרונות מדובר באירוע נדיר מאד ובהיקף שניתן להכיל.

החברות משקיעות בבניה של תשתיות החל מתחנות כוח סולאריות, בנייני משרדים בארץ ובעולם, בתי מלון, קניונים ועוד ועוד. כל חברה ותיק ההשקעות שלה. למעשה, כמעט בכל פרויקט ענק חייב מאחוריו גופים גדולים שיסיעו במימון והחברות האלה הן בעיקר חברות הביטוח ובתי ההשקעות.

דרך נוספת שהחברות משקיעות בה זה באמצעות ה"פרייבט אקווטי". מדובר בקרנות שמנהלות לא מעט כסף וכרטיס הכניסה להשקעה בהן עומד לעיתים על כמה עשרות מיליוני דולרים. החברות האלו משקיעות בכל מיני חברות שעדיין לא הונפקו לדוגמא, והדרך היחידה להיחשף אליהן זה באמצעות קרנות מסוג זה. מרבית הסטרטפים הגדולים שעדיין לא הונפקו הגיעו למעמד זה בזכות השקעה של קרנות פרייוט אקוואטי.


אז איך גם אני יכול לגוון את תיק ההשקעה שלי?

הדרך הטובה ביותר להיחשף לנכסים האלה היא דרך פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח. בעוד שקרנות נאמנות מוגבלות בהשקעה רק למניות, אגרות חוב אופציות וכו.. פוליסות ההשקעה מנוהלות לטווח ארוך יותר במסגרת ביטוח המנהלים ולכן מחזיקות כמות גדולה של השקעות אלטרנטיביות. גם בקופות גמל להשקעה יש חשיפה לנכסים בלתי סחירים אולם היא משמעותית יותר נמוכה. בערך 10% לעומת 25% בפוליסות ההשקעה.

החברות משקיעות בבניה של תשתיות החל מתחנות כוח סולאריות, בנייני משרדים בארץ ובעולם, בתי מלון, קניונים ועוד. כל חברה ותיק ההשקעות שלה. למעשה, כמעט בכל פרויקט ענק חייב מאחוריו גופים גדולים שיסייעו במימון והחברות האלה הן בעיקר חברות הביטוח ובתי ההשקעות.

איזה חברות מחזיקות אחוז גדול של נכסים בלתי סחירים?

החברות שמחזיקות הכי הרבה נכסים בלתי סחירים בתיק ההשקעות הינן הפניקס והראל. אולם כמעט כל החברות מחזיקות אחוז נכבד מהתיק בנכסים אלטרנטיביים. המסלולים הכללים של חברות הביטוח מחזיקות בין 20%-30% נכסים בצורות שונות.


לסיכום


· יש אפשרות לגוון את תיקי ההשקעה ולהשקיע בכל מיני נכסים שהם לאו דווקא מניות ואג"חים

· נכסים בלתי סחירים הם בעיקר נדל"ן, הלוואות לגופים גדולים וכניסה ומימון לתשתיות

· הדרך הטובה ביותר להיחשף להשקעה מסוג זה היא באמצעות פוליסות להשקעה של חברות הביטוח.


רוצים להעמיק בנושא? יש לכם כסף פנוי שמעוניינים לחסוך?

אני זמין לכל שאלה

מורן

134 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


יש לכם

שאלות נוספות?

צרו קשר

054-3115677

מורן לוי

אחרי_עריכה2 copy.jpg

מוזמנים להגיב

bottom of page